Lambretta TV 175 Serie 3, 1962-modell


15.05.09 Enden er nær...

13.05.09 Max speed...
Nå går monteringen for fullt! Motoren er i dag helt ferdig, og fortsetter med ledningsnett og wirer.

Stor takk går til Jørn Henning i Østenfjeldske Lambretta Club som sendte meg verktøy til å skifte opphenget til motoren. Det var gjort på 10 min. :-)

Et særtrekk (forventet) er at det trengs "minor adjustments"... Sylinder og innsug passet som sagt ikke overens, og jeg måtte tilpasse åpningene slik at de passet. Pinneboltene til innsuget var også for korte, slik at jeg måtte gjenge opp til 8mm (7mm er da fryktelig ukurrant) og sette i nye. Nå er i alle fall alt ferdigmontert, og det ser ut som "en million dollar". :-) Jeg har også brukt Lock-Tite mange plasser. Justeringsblokk fra MB Developments måtte også på.

Frambremsen, original skivebrems, er nå montert. Jeg har oppgradert med hydraulisk overføring fra www.ScootRS.com. Det eneste som mangler der nå er montering av hydraulikkslangen. De har dessverre sendt med feil slange som har nipler i feil vinkel! Får se hva jeg får til.

Sidedeksler er også ferdigmonterte.

 

02.05.09 Oppsummering de to siste mnd.
Ting har tatt litt tid, men montering er i gang!
Sandblåsekabinettet fra Biltema egner seg ikke til noe annet enn en og annen del en gang i blant. Dårlig løsning dersom en har mange deler. Nok om det... Kjemikalier var også så tidkrevende at jeg måtte sende alt til sandblåsing.

Da alt skulle til pulverlakkering, måtte underlaget være godt. Kjøpte aluminiumssparkel og hadde på de få plassene det trengtes, og resultatet ble veldig bra.

Nå har jeg fått det jeg trenger av nye deler, og bytter samtidig ut det meste av skruer og bolter med rustfritt og Ny-lock-muttere. Det er som kjent mye som rister løs etter hvert...

Motor er nå nesten klar. Ødela en avstandsring i mag-housingen da jeg skulle presse på plass lageret. Har fått ny nå, og alt er montert. Gjenstår bare litt tilpassing av innsugsmanifold mot sylinder. Der måtte jeg frese litt med Dremelen. (...og hadde det ikke vært for Dremel så hadde ting tatt MYE lengre tid. Enestående verktøy for pussing av smådeler, sliping der det er trangt og fresing tilsvarende plasser..)

Nå er monteringen i gang, og det ser bra ut. Håper alt passer som før og at jeg får alt på plass (som før). Har tatt mye bilder ved demonteringen.

01.03.09 Deler fra sandblåsing og motormontering
Delene fra sandblåsing er hentet, og det så veldig bra ut. Lite skader og overraskelser. Har gått over delene og fjernet litt lakk som var igjen på litt vanskelig tilgjengelige plasser. Nå er det smådelene som har fått seg en omgang med kjemikalier (fra Biltema) som skal løsne lakk. Det fungerte relativt bra, men en del igjen. Ser ut til at lakken har blitt litt mykere slik at det løsner lettere i sandblåsekabinettet.

Motoren har fått nye lager og veiva er på plass. Nå skal den bare settes sammen og begynne å tilpasse innsugsmanifolden og sylinderen. Den passet ikke helt overens, og må vel gå løs på den med Dremel...

Ellers er bestilling på diverse deler sendt til Scooter-Center i Köln. Håper Robert & Co klarer å raske sammen de rette delene. Har vært litt både og...

18.01.09 Klar til sandblåsing
I dag tok jeg siste rest av demontering. Fjernet emblemer, og støtten. Tapet over hull og kromring oppe på gaffelen og nederste hull. Tettet også igjen hullet for fjæringen i gaffelen. Det som leveres til sandblåsing er rammen, sidedekslene, gaffel og skjold. Resten av "lakkdelene" skal sandblåses i denne.

07.01.09 Begynnende restaurering

Etter å ha kjørt den et par år (siste tur gang var den med som reservescooter til Classic Scooter Run i Gjøvik) kom lysten til å gjøre noe med den. Til tross for flikking etc, var den ikke så pen til tross for at den var original og tilnærmet uskrudd, og det fristet mer å få den litt penere. Spesielt sidedekslene var stygge. Dermed blir det jo slikt det gjerne blir at det ene tar det andre, og en total oppussing står for døren.

Jeg bestemte meg for å bruke de deler som kan benyttes igjen, samt oppgradere motor og bremser til å få en bra touringscooter.

Det blir da en 28mm forgasser, Mugello 186 v3, hydraulisk brems foran (original skivebrems opprinnelig, men da med wireoverføring), sandblåsing og pulverlakk av nesten alle lakkerte deler.
Planen er ordinær lakk på skjold, sidedeksler etc. Dvs deler som er ytterst.

Demonteringen gikk raskt, bare et par kvelder for total demontering av alt bortsett fra motor. Alle potensielle vansker er (forhåpentligvis) fotografert og delene sortert i bokser.

De eneste problemer som oppsto under demontering var at det viste seg at ene pinnebolten til motoren var knekt, og at ene skruen som holder midtstykke foran på skjoldet knakk. Begge deler ble borret ut, og nye pinnebolter med Nylock-mutre blir montert i blokka.

01.01.09 Forhistorie og arbeid fram til nå.

Dette er en liten "blogg" av restaurering av min Lambretta. Jeg kjøpte den usett i juni 2006 fra Vadsø, og den har opprinnelig gått i Trondheim. Jeg er eier nr 4.

Slik så den ut da jeg kjøpte den. Det eneste jeg trengte å gjøre var å rense forgasser, bytte dekk og olje og feste kjøledekselet over sylinderen. Etter dette ble dette min "daily driver".

Det neste jeg gjorde var å rubbe og polere scooteren og å sette på div gummitrim som manglet. Byttet også setetrekk.