Her er bilder og beskrivelse av ferdige prosjekter og prosjekter underveis.

Kos deg...


04.03.05 Fra Pål Kirknes, om livsviktig dekktrykk:

Scooteren (mopeden) min skal ha fra 1,75 til 1,95 bar i forhjul, og fra 2 til 2,25 bar i bakhjul.

Jeg fikk et råd fra Wheelie om å øke dekktrykket med 10 % for Norske forhold og temperaturer. Dette viste seg å være et helt kjempebra råd, så nå bruker jeg de høyeste trykkverdiene, - som egentlig er for to passasjerer.

 I mitt tilfelle var det at etter hele vinteren på glatt føre, og gleden over tørr asfalt, (og litt over veiledende hastighet,) jeg skulle bremse inn i god tid før en sving.

Scooteren bare ”forsvant” under meg, og jeg braste i asfalten.

Innbremsingen hadde startet i så god tid, at vi enda ikke var i svingen når vi omsider stoppet.

Uhellskommisjonen (meg selv) la fram følgende årsak etter et par døgn med vurderinger og etter å ha foretatt tekniske målinger:
Det var 1,5 bar i begge hjulene!! Det betyr 10 % ned!!

Dette merkes ikke før du begynner å utnytte kjøreegenskapene til sykkelen for svinging og bremsing. Sykkelens avledningsmanøver kommer fullstendig ”som lyn fra klar himmel” på føreren, og da oftest med trist og kostbart resultat.

Det flaueste er at jeg har kjørt akkurat dette stuntet en gang før, og vært opptatt av dekktrykk siden det, og prøvd å misjonere alle andre tohjulssjåfører. Tøft å få en påminnelse om at dette gjelder meg selv hele tiden også. 

Nå har jeg vært på Biltema og kjøpt meg et par ventilhetter med innebygde trykkindikatorer for kr 40,-!

(Og jeg er ikke alene.

Vi har også hatt samme uhell på hvert MC03 kurs vi har gått på.)

Hilsen PålK


Restaurering av Ralph Henriksens Lambretta

Ralph sin -60 Lambretta Li 125. Arbeidet ble gjort hos Steinar Nesje og de samarbeidet om jobben. Tidsperioden var fra sept-2003 til mai-2004.
 


Restaurering av Steinar Nesjes Lambretta TV II 175 cc

Restaureringen av min -61 Lambretta 175 TV II gjorde jeg våren 2003. Alt er plukket ned i atomer, glassblåst og pulverlakkert. Det er lagt stor vekt på gjenbruk av originale deler. Kun sylinder er uoriginal , en 185 cm3 Mugello aluminium som er Nicasilbelagt. Går som ei kule.